Internet daje markom wiele możliwości, jeżeli chodzi o promocję. Firmy mogą dopasowywać do siebie, do swoich preferencji i wymagań różne formy promocji. Jedną z nich jest marketing szeptany. Jest on wykorzystywany w wielu branżach, marketing szeptany w turystyce, jest szczególnie dobrym pomysłem, ponieważ właśnie ta forma promocji opiera się na opiniach
i rekomendacjach, które w tym sektorze są bardzo ważne. W zasadzie w każdej branży polecenia są cenne dla firm. Czym więc jest marketing szeptany i czy warto wykorzystać marketing szeptany w turystyce?
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany nazywany też buzz marketingiem lub szeptanką, to wszystkie działania jakie podejmowane są w celu dotarcia do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych danym produktem bądź usługą. Jest to też zachęcanie klienta do podejmowania dyskusji na temat promowanej marki i jej oferty. Wszystkie te działania muszą być jednak jak najbardziej naturalne i spontaniczne, by klienci nie zostali zasypani zbyt dużą ilością pochlebstw i zalet produktów bądź usług.
Co więcej marketing szeptany musi być prowadzony w etyczny sposób, nie ma tutaj miejsca na złe opinie o konkurencji czy nieprawdziwe informacje. Udzielanie wprowadzających w błąd informacji będzie skutkowało bardzo złym wizerunkiem marki. Co więcej źle prowadzony marketing szeptany to bardzo duże ryzyko dla firm, bowiem mogą one stracić klientów i swoją dobrą reputacje w Internecie. Marketing szeptany w turystyce również wymaga odpowiednich działań, po to by wywołać w kliencie pozytywne reakcje i zachęcić go do polecania danej firmy innym.
Czym jest marketing szeptany w turystyce?
Marketing szeptany w turystyce nie różni się wiele od innych rodzajów buzz marketingu. Jest on bardzo dobrym sposobem na promowanie usług turystycznych czy różnych miejsc. Chodzi w nim głównie o to, żeby klienci mówili o przedsiębiorstwie i to mówili dobrze. W takim przypadku najważniejsze jest zrobienie dobrego wrażenia na turystach, a będzie to możliwe poprzez wykorzystanie osób wpływowych, influencerów, którzy mają wokół siebie zgromadzoną grupę odbiorców, którzy im ufają i wierzą w wiarygodność polecanych przez nich produktów i usług. Dzięki temu właśnie marka ma szanse na zwiększenie też swojej wiarygodności i popularności.
Dobre wrażenie może zostać zrobione tylko jeden raz, trzeba jednak dbać o jego utrzymanie. Jak wiadomo na porządku dziennym są takie działania jak: porównywanie cen, szukanie opinii o danym produkcie, dzielenie się swoją opinią w mediach społecznościowych ze znajomymi, ale także z całkowicie obcymi ludźmi. Dlatego też szczególnie obiekty turystyczne, ale i wszystkie inne przedsiębiorstwa powinny dbać o dobre opinie w sieci.
Po co inwestować w marketing szeptany?
Marketing szeptany w turystyce jak i w innych branżach może przynosić wiele korzyści. Będzie tak jednak tylko wtedy, gdy działania te będą wykonywane z dużą dokładnością i zaangażowaniem. Buzz marketing to dobry sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci, ale poza tym ma on jeszcze wiele innych zalet, a są to:
- Możliwość zwiększenia ruchu na stronie oraz konwersji, a co za tym idzie również i sprzedaży
- Bezpośredni kontakt z klientem, pozwala poznać jego potrzeby i wymagania, dzięki czemu firma będzie miała możliwość dopasowania do tych potrzeb swojej oferty
- Szybko widoczne efekty zastosowanych działań
- Całkiem niskie koszty
- Możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców w stosunkowo krótkim czasie
- Pozyskanie zaufania i lojalności klientów
- Zwiększenie wiarygodności firmy
Jak widać jest wiele zalet i korzyści jakie można czerpać z odpowiednio prowadzonego marketingu szeptanego.
Marketing szeptany ma też kilka rodzajów. Na przykład trendsetting to takie działania, które polegają na współpracy z osobami wpływowymi, które wokół siebie zgromadziły zaufane grono odbiorców i używając dany produkt tworzą na niego trend, dzięki temu marka może zauważyć znaczny wzrost popytu na dane dobro, kolejnym rodzajem jest cause marketing, tutaj natomiast firma podejmuje działania związane z ważnymi kwestiami społecznymi, które w danym momencie są ważne dla jej odbiorców. Dzięki temu staje się ona bardziej wiarygodna.