Obecnie, wiele firm opiera się na funkcjonowaniu działu marketingu. Kim są przedstawiciele tej komórki firmy?Jakie posiadają kompetencje, oraz z jakimi wymaganiami muszą się zmierzyć? Wszystkie informacje znajdziecie poniżej. Zatemzachęcamy do lektury!
Marketing manager – wiedza i doświadczenie
Przedstawiciel tego stanowiska, to nikt inny jak kierownik ds. marketingu. Lista jego obowiązków i zadań jest dość rozbudowana, ale często opiera się o konkretną politykę firmy. Wybór działań marketingowych, które będą konieczne, by móc rozwijać lub utrzymać pozycję firmy na rynku, jest uzależniony od tego, jaki rodzaj działalności prowadzi dane przedsiębiorstwo.
Marketing manager, jako osoba odpowiedzialna za cały dział marketingu, przede wszystkim powinien dbać o efektywną pracę swojego zespołu. Powinien on pilnować, aby wszelkie kampanie reklamowe i promocyjne firmy, były zgodne z przyjętą polityką. Do zadań całego zespołu, należą nie tylko akcje marketingowe produktów lub usług, oferowanych przez firmę, ale także dbałość o stałych klientów, negocjacje i przygotowanie umów. W niektórych firmach ten zakres czynności prowadzi się w oparciu o stałą współpracę z działem handlowym. Niemniej jednak, dział marketingu czuwa nad każdym aspektem sprawnej promocji i reklamy firmy. Włączona w to jest również analiza niezbędnych raportów marketingowych i ogólnych warunków panujących obecnie na rynku. Często przekłada się to na płynne reagowanie na potrzeby i preferencje potencjalnych klientów.
Marketing manager, jest dość odpowiedzialnym stanowiskiem, wymagającym zarówno doświadczenia i wiedzy. Powinien on posiadać również umiejętności przekazywania informacji, analizy sytuacji i niekiedy reagowania w sposób nieszablonowy. Czy zatem Marketing Manager powinien być odważny? Oczywiście! Wykazywanie błędów w działaniu i oferowanie nowych rozwiązań, a także prowadzenie burzliwych negocjacji, to ewidentnie sytuacje w których odwaga będzie wskazana. Czy zatem każdy odważny człowiek, będzie idealnym kandydatem na to stanowisko? Prawdę mówiąc, właśnie tutaj pojawiają się tzw. schody. Jest cały szereg cech niezbędnych do tego, aby odnaleźć się na tym stanowisku.
Kompetencje szefa działu
Kiedy myślimy o kompetencjach, zazwyczaj pierwszym skojarzeniem jest wiedza. Owszem, jest ona ważna, ale bez dodatkowych cech charakteru, nic z tą wiedzą nie zrobimy. Dlaczego? Bez umiejętności komunikacji i analizy sytuacji, wiedza, którą posiada okazuje się mało użyteczna. Dlatego też, tak ważna jest również zdolność komunikacji i zdobywania informacji, umiejętność pracy w zespole i wypracowania autorytetu, jednak bardziej na podstawie współpracy, niż narzucania swoich racji. Dział marketingu jest specyficzną częścią przedsiębiorstwa, dlatego tak ważna jest odpowiednia atmosfera. Pracując w kreatywnym i dynamicznym zespole, liczy się nie tylko wykształcenie, ale w znacznym stopniu umiejętność wypracowania wspólnych rozwiązań. Do tego potrzebna jest odpowiednia ilość empatii i cierpliwości.
Stanowisko kierownika działu marketingu jest łącznikiem między zespołem, a szefem firmy lub nawet całym zarządem. Często, to właśnie na barkach marketing managera, spoczywa odpowiedzialność za wdrożenie nowych idei, pomysłów lub działań. Często musi także obronić swoich racji, zachowując jednocześnie zimną krew i opanowanie – szczególnie w przypadku negocjacji. Dbałość o stałych i potencjalnych klientów, również może okazać się wymagająca.Jednakże przy zachowaniu odpowiedniej atmosfery rozmowy z pewnością będzie to łatwe i satysfakcjonujące zadanie.
Marketing manager, współczesny bohater?
Niewątpliwie, kwestia połączenia odpowiednich cech, ma tutaj niebagatelne znaczenie. Przejście od odwagi i wiedzy, po empatię i wypracowanie autorytetu, wydaje się być mieszanką dość rzadko spotykaną.Jednak uwierzcie, ludzi posiadających takie cechy jest naprawdę bardzo dużo, jedyny problem może być taki, że oni sami nie zdają sobie z tego sprawy. Jak zatem znaleźć idealnego marketing managera? Cóż, gdyby istniała jasno określona recepta, pewnie byłaby schowana w najlepszym sejfie i strzeżona przez najlepszych ochroniarzy danej firmy. Jedyną wskazówką, może być tu chęć podjęcia wyzwania i zaufanie do podjętych działań.