Stworzenie interesującego tekstu, który zainteresuje rzeszę obserwatorów to często niemałe wyzwanie. Wiele mówi się o treściwym wstępie i chwytliwym tytule, które powinny wywalczyć u odbiorcy chęć zapoznania się z resztą treści. Jednak kontrowersyjny i pełen emocji lead nie zaspokoi rozbudzonej ciekawości odbiorcy. Tekst powinien być poruszający do samego końca, jednak jak osiągnąć satysfakcjonujący efekt nie zatracając po drodze głównego wątku?

Na początku był szablon

Sposobem na to, by samemu nie zagubić się podczas pisania artykułu, jest przygotowanie rzetelnego konspektu. Każdy dobry projekt rozpoczyna się od wyznaczenia celu. W tym przypadku będzie to teza – to właśnie na to nurtujące zagadnienie ma odpowiedzieć treść tekstu.

Automatyczne rozpisywanie się pod postawionym pytanie nie jest jednak dobrym pomysłem. Ułatwieniem w pracy jest stworzenie pomocniczych tematów oraz ich rozbudowywanie. Określone tematy mają się stać krótkimi, treściwymi nagłówkami korespondującymi z koncepcją tekstu.

W przypadku podsumowania: niewskazane jest rozwlekanie sformułowanych wcześniej wniosków. Wszystkie wyczerpujące temat fakty muszą być zawarte w środku tekstu, zakończenie to jedynie przedstawienie swojego punktu widzenia – résumé całości.

Struktura dobrego tekstu

By nie znudzić czytelnika swoją „pisaniną”, warto zastosować kilka praktyk, które sprawią, że tekst stanie się przystępniejszy. Czytelnicy nie lubią się wysilać podczas czytania: tekst, który wygląda jak blok liter niestety, dekoncentruje i zniechęca odbiorcę. Ważne jest więc zachowanie zasad dynamiki treści.
Słowo pisane lubi podziały – nagłówki i akapity – pozwala to zachować ład i porządek, a przy tym nie męczy wzroku. Każdy nagłówek powinien składać się z 4-6 sekcji, a każda z nich z kilku krótkich zdań. Zawiłości, długie narracje, suche dane i wyliczenia tylko zmniejszają zainteresowanie.

Ortografii nikomu nie trzeba przedstawiać, ale co z gramatyką? Ta czasami kuleje. Pilnując się podczas pisania, autor dba o jej stan „zdrowia”:
a) czas,
b) forma osobowa,
c) składnia,
to elementy, które lubią ład i porządek. W tekście mile widziane jest również zastosowanie zdań w formie czynnej, a także twierdzenia pozytywne.

Intrygujące aspekty wizualne

Za wartością treści przemawia również jego całokształt wizualny. Obok podziałów w strukturze tekstu, istotnym komponentem jest jego czytelny format. Od zawsze wiadomo, że wzrok przykuwają chwytliwe hasła – zdarza się, że odbiorcy czytają tylko tytuły i śródtytuły. To czy nagłówki są ciekawe i dobrze widoczne determinuje to, czy czytelnik zapozna się z resztą tekstu.

Odbiorcy to wzrokowcy – ważne są dla nich interesujące detale. Świetnymi dodatkami do artykułów są więc dobrej jakości materiały video i zdjęcia. Wszelkiego rodzaju fakty dobrze jest zawrzeć w czytelnych wykresach i tabelach lub przedstawić za pomocą atrakcyjnych kolorystycznie infografik. Wszystkie dane powinny być ściśle powiązane z tematem artykułu.

Warto również zwrócić uwagę na rozmiar czcionki, szerokość kolumn oraz tzw. white space. „Biała przestrzeń” to miejsce, gdzie nie zostały udostępnione żadne treści. Najogólniej można je określić jako tło dla całego artykułu – nie powinno skupiać na sobie całej uwagi.

Styl publikowanych treści

Cechą charakteryzującą dobry tekst jest przede wszystkim odpowiednie kreatywne podejście do tematu. Błyskotliwe treści z większą mocą trafiają w emocje odbiorców, jeśli szanują jego inteligencję. Autor może utożsamiać się z odbiorcą lub udzielać mu informacji jako specjalista, najważniejsze by przemawiała przez niego prostota i elegancja. Treści nie muszą być naszpikowane specjalistyczną terminologią. Przedstawienie wyników badań i ankiet, czy prawdziwych historii zrozumiałym językiem, umożliwi czytelnikom odnieść rozwiązania do siebie

Jak znaleźć inspirację?

A co w przypadku, gdy wena artysty niespodziewanie zaniknie? Z twórczości nie warto rezygnować zbyt pochopnie. Należy wypróbować rozwiązania, które pozwolą na nowo poczuć inspirację. Jednym z nich jest świeże spojrzenie: najlepiej oczami odbiorcy. Dobrze jest pisać treści, o których sam twórca chciałby czytać.
Poszukując ciekawego contentu, należy na bieżąco śledzić panujące trendy. Przeprowadzenie szczegółowego monitoringu mediów pozwala określić zainteresowania konkretnych grup docelowych. Analizie podlegają przede wszystkim portale społecznościowe, grupy dyskusyjne oraz branżowe blogi. Monitoring w dużej mierze dotyczy konkurencji: podejmowanych przez nią działań oraz ich efektywności.

W sieci dostępnych jest wiele narzędzi ułatwiających research. Wśród narzędzi ułatwiających analizę słów kluczowych i monitoring mediów wyróżnia się m.in.:
a) Google alerts,
b) Google Analytics,
c) Google Trends,
d) Semstorm,
e) Sovle,
f) BuzzSumo,
g) Quora,
h) Ahrefs.

Skuteczne jest również pozyskiwanie informacji za pośrednictwem kanału You Tube oraz innych blogów.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]