Handel bez reklamy to ciężki kawałek chleba. Dobór odpowiedniej grafiki dla swoich reklam także nie jest łatwym zadaniem. Social media ograniczają możliwości kreacji reklam i zmuszają nas do trzymania się z góry ustalonych wytycznych. Jakie jednak one są? Skąd wiedzieć, jakiego formatu grafik użyć na jakiej witrynie social media? Jakie są obostrzenia dotyczące rozmiarów grafik reklamowych oraz rozmiaru wyświetlanego na nich tekstu?
Formy aktywności
Zacznijmy może od najpopularniejszego nośnika, czyli Facebooka. Reklama na Facebooku nie różni się od reklam na innych portalach społecznościowych i tak samo została ograniczona obostrzeniami, co do formatu wysyłanych tam plików, jak i rozmiarów, które różnią się w zależności od przeznaczenia reklamy. Na Facebooku rozróżnia się wiele form reklamy graficznej, a najpopularniejsze to:
- zdjęcie w tle,
- zdjęcie profilowe,
- grafika z niespodzianką,
- infografika i pionowe zdjęcia,
- okładka wydarzenia,
- zdjęcie w tle dla grupy,
- reklama karuzelowa,
- facebookowe reklamy,
- polubienia strony,
- grafika na fanpage.
Zacznijmy naszą przygodę z facebookową reklamą od strony autorskiej, czyli naszej witryny na własnym koncie.
Zdjęcie w tle może zostać przycięte już na samej facebookowej stronie oraz skompresowane do odpowiedniej wagi. Aby tego uniknąć, powinno się stosować zdjęcia o wymiarach 820 X 312 px i wadze około 100 KB. Oczywiście leniwi nie muszą stosować się do tych wytycznych i mogą wykadrować własne zdjęcie zaraz po jego dodaniu. Warto jednak unikać zdjęć o dużej wadze oraz zbyt sporych rozmiarach jak tych bardzo malutkich.
Aby zachować ostrość zdjęcia profilowego, wystarczy przesłać kwadratową grafikę o wymiarze boków równym 320 px. Przy mniejszych rozdzielczościach ekranów zostanie ona skompresowana do wymiaru mniejszego, ale powinna zachować swoje walory estetyczne.
Grafiki skuteczną reklamą
Grafiki z niespodzianką, jako długie grafiki zostały ostatnio inaczej wyświetlane przez Faceboooka. Nagradzają w ten sposób kliknięcie w grafikę i pozwalają na lepszą interakcję z klientem. Ponieważ nie wyświetlają się w całości, to niespodzianka jest zagwarantowana poprzez zastosowanie odpowiedniego rozmiaru zdjęcia. Ich standardowe wymiary to: 400X960 px.
Infografika i pionowe zdjęcie mają wymiary 640X960 px. To doskonały rozmiar dla reklam na telefony komórkowe. Grafika w formacie 3:2 nie jest pomniejszana ani ucinana i pozwala na większą swobodę fotografom, i twórcom infografik.
1920X1080 px to sugerowany rozmiar dla okładek wydarzenia. Są to już grafiki o sporym rozmiarze, często przekraczającym 1 MB. Warto jest wcześniej skompresować je do odpowiedniej wagi, by nie robił tego za nas Facebook.
Grafiki do reklamy karuzelowej powinny być wysyłane w wymiarach 600X600 px według wytycznych Facebooka.
Inne elementy
Facebook Ads, czyli wszelkie płatne formy reklamowe musimy wysyłać już w formacie 1:1 w rozmiarach kwadratu 1080 px. Drugim akceptowanym wymiarem jest 1200 X 628 px.
Polubienie strony może mieć dowolny rozmiar. Warto jednak trzymać się wytycznych i zastosować do ograniczenia do 1200X444 px.
Zdjęcie i grafika na fanpage to przede wszystkim rozmiar plików o wartościach 1200X900 px. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zastosować grafikę w formacie 1:1, ponieważ w ostatecznym rozrachunku i tak otrzymujemy kwadratowe zdjęcie.
Facebook przyjmuje dwa rodzaje formatów plików graficznych. Pierwszym z nich jest JPG, a drugim PNG. Bardziej polecany do wykorzystania jest bezstratny format PNG, ale pliki JPG także zachowują swoje walory estetyczne na Facebooku.
Objętość tekstu w grafikach reklamowych na Facebooku nie powinna zajmować więcej niż 20 procent całego obrazu. Zwiększając ją, narażamy się na rzadsze wyświetlanie naszej reklamy.
Inne platformy social media także mają swoje wytyczne co do rodzaju, formatu i wymiarów stosowanych tam grafik. Tak samo, jak i miejsc, w których można te grafiki publikować. Podobnie więc jest na YouTubie, Instagramie, Twitterze oraz w grafikach stosowanych przez reklamy Google Ads.